Meet the patients! - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Elsbeth en Corine - WaarBenJij.nu Meet the patients! - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Elsbeth en Corine - WaarBenJij.nu

Meet the patients!

Door: Elsbeth en Corine

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth en Corine

22 Maart 2016 | Madagascar, Toamasina

Hello everybody,

Een nieuwe blog, een dagje later dan gepland..sorry! ;)
Lees snel verder en ontmoet een paar willekeurige patienten uit ons hospitaal.
Op een van de foto's zien we een heel lief meisje (met geel haarbandje) met de naam Sasiline. Zij kwam aan boord met contracturen door brandwonden aan haar arm en hand. Na 2 operaties is ze nu aan het herstellen wat ze heel goed doet! Binnenkort kan ze haar arm en hand weer normaal gaan gebruiken! Sasiline is heel vrolijk en begroet ons altijd met een dikke knuffel.
Op dezelfde zaal verblijven ook Dyllan and Giavanni. Je ziet zo op de foto hieronder samen naar de camera lachen. Ook zij zijn geopereerd aan brandwonden en herstellen momenteel. Deze 2 levendige jongens laten ons regelmatig schrikken, we voetballen samen op de gang of we maken heel veel kabaal, als het maar gezellig is. Op de foto zitten ze allebei op een soort loopauto. Op deze dingen vliegen de kinderen met veel plezier hier door de gang.
Aan het begin van het seizoen zijn hier heel veel kinderen met orthopedische problemen geopereerd. Denk bijvoorbeeld aan scheve beentjes, zogenaamde O-benen of X-benen, klompvoetjes enz. Er zijn 2 foto's van het zelfde meisje Liana. Zij is 1 van de orthopedische patienten die aan het begin van het seizoen hier in Madagaskar is geopereerd.
Een aantal weken geleden zijn hier heel veel patienten (meestal vrouwen) met een opgezwollen schildklier geopereerd. Op de foto hieronder zie je 2 vrouwen, de linkse dame is al geopereerd en de rechtse dame wacht nog op haar operatie. De linkse dame is Lalao. Lalao is 43 jaar en loopt al 13 jaar rond met haar gezwollen schildklier. Hoe groter het werd, hoe moeilijker het was om adem te halen. Nu is zij geopereerd en heeft ze weer een nieuw leven, ze kan weer werken en voor haar 6 kinderen zorgen!
De baby op de weegschaal is hier om geopereerd te worden aan een gespleten lip/gehemelte. Deze baby's (of soms al kinderen) zijn vaak veel te klein en te mager omdat ze slecht kunnen drinken. Voordat ze geopereerd kunnen worden moeten ze eerst sterk genoeg zijn. Daarom wordt er vaak gestart met bijvoeding of sondevoeding totdat de baby op het juiste gewicht is. Daarna kunnen ze worden geopereerd.

's Middags even na half 3 heerst er altijd grote drukte op de gang. De patienten die kunnen gaan dan in optocht naar deck 7 waar we naar buiten gaan. Hier is een stuk van het deck speciaal voor hun afgezet. Er hangen schommels, er zijn 3-wielers, tafels en stoelen om spelletjes te doen of gewoon lekker zitten en kijken naar de haven en de zee. Wat dan nooit ontbreekt is de gitaar. Die kom je hier overal tegen, de mensen hier lijken niet zonder te kunnen! ;)

Naast zorg verlenen wordt er ook tijd gestopt in het overdragen van kennis zoals je op 1 van de foto's ziet. Hier wordt uitleg gegeven over het opereren van een orthopedisch probleem. En wat handig dat daar een blank iemand is, op zijn been kun je heel goed alle markeringen zien die er op getekend worden tijdens de les..;)

Afgelopen weekeinde heeft het hier hard en veel geregend. De straten waren verandert in modderpoelen en riviertjes. Zondag zijn we met de auto naar de lokale kerk geweest. Voor de kerk was een grote modderpoel! Via loopplankjes en autobanden zijn we bijna allemaal droogvoets in de kerk beland. Hier was al een droog plaatsje voor ons gereserveerd. Aan het einde van de dienst werden we tot onze verbazing naar voren geroepen en moesten we naast de pastor en z'n vertaler gaan staan. De vertaler, die ook bij Mercy Ships werkt, had verteld dat dit onze laatste zondag in de kerk was omdat we volgende week Pasen vieren op het schip en we de zondag daarna (onze laatste zondag in Madagaskar!) in de hoofdstad zijn. Na een toespraak van de pastor werd de microfoon in onze handen geduwd en was het tijd voor een onvoorbereide afscheids-speech! Na een gebed en een heel repartoir aan muziek was het tijd om afscheid te nemen. Na vele omhelzingen en foto's vond onze chauffeur het wel welletjes, hij pakte ons bij de arm zette ons in de auto.

Deze week staat helemaal in teken van het komende paasfeest. Er zijn veel activiteiten en er komen gasten dit weekend. Na het paasweekend is het alweer onze laatste week aan boord van de Africa Mercy...

Gisteren arriveerde er weer een container uit Holland, stiekum hopen we dan altijd weer op post. En jawel...ook deze keer weer een paar kaartjes! Dank jullie wel!

Heel veel lieve groetjes van
Elsbeth en Corine