Salamah - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Elsbeth en Corine - WaarBenJij.nu Salamah - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Elsbeth en Corine - WaarBenJij.nu

Salamah

Door: Elsbeth en Corine

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth en Corine

05 Februari 2016 | Madagascar, Toamasina

Salamah!
Vanmiddag zijn we, na een lange reis, dan eindelijk aangekomen in Tamatave waar de 'Afrika Mercy' in de haven ligt.
Woensdagavond om half 9 gingen we de lucht in bij Schiphol en donderdag morgen om 06:45 zijn we geland op Nairobi, Kenia. Vooral het laatste uurtje van de vlucht was erg mooi, we hebben een prachtige Afrikaanse zonsopgang gezien! De 'buurman' van Elsbeth vertelde nog een leuk weetje: de vele bloemenkassen die we vanuit het vliegtuig konden zien zijn veelal van Nederlandse eigenaren.
In Nairobi moesten we een paar uur wachten op onze volgende vlucht. Gelukkig genoeg zitplaatsen aanwezig om de tijd door te komen en met veel plezier hebben we de werkzaamheden van het personeel van de luchthaven gevolgd. Naast onze bank werd er een paal geverfd door 5 personen: 1 man stond op de ladder,1 man hield de ladder vast, 1 man hield de verfpot omhoog en de rest stond toe te kijken. Iedereen deed zijn werk op het gemak en deed de tijd om de ander uitgebreid te ontmoeten als die langs kwam.

Aan het eind van de morgen zijn we verder gevlogen naar Antananarivo, de hoofdstad van Madagaskar. Vanuit de lucht hebben we al prachtige stukjes natuur gezien. Maar ondertussen kregen we toch wel wat de zenuwen voor de douane. Medewerkers van Mercy Ships hoeven geen visum aan te vragen maar krijgen in plaats daarvan documenten toegestuurd van Mercy Ships maar dit levert soms wel wat problemen op bij de douane was ons verteld. Maar onze eerste stappen op dit eiland waren letterlijk en figuurlijk hartverwarmend! Bij een temperatuur van 25 graden stapten we uit het vliegtuig de luchthaven binnen. Daar werden we, dankzij onze charmante t-shirts van Mercy Ships, direct uit de mensenmassa geplukt door een aardige man die ons via het VIP-loket van de eerste controle naar een dame van Mercy Ships bracht. Deze lieve dame heeft ons in een (voor Afrikaanse begrippen) hoge snelheid langs alle beveiligingsmannetjes door naar buiten geloodst en ons naar ons guesthouse gebracht. Onderweg onze eerste kennismaking met het typische Afrikaanse straatbeeld.

De 'guesthouse-women' was een lieve vrouw die heerlijk voor ons heeft gekookt. We weten allebei niet wat het was maar het was heerlijk! Ze vertelde dat er die nacht storm werd verwacht en dat de elektriciteit en wifi dan uit kon vallen enz. Daarom hebben we eerst maar eens het thuisfront ingelicht en daarna een douche genomen. Aan het einde van haar ijskoude douche ontdekte Corine dat er uit de blauwe kraan warm water kwam, dus Elsbeth heeft daarna heerlijk warm gedouched.

Vanmorgen stond er een heerlijk ontbijt voor ons klaar. Vannacht waren er nog 4 dames gearriveerd: 2amerikaanse, 1 Duitstalige Belgse en 1Finse dame. Om half 7 stond er een busje met chauffeur voor de deur om ons naar het schip te brengen. Tijdens de lange reis hebben we al heel wat van Madagaskar gezien: prachtige natuur, arme mensen, graatmagere kippen en koeien en gammele huisvesting.
Met de andere dames hebben we onderweg ook de kennismaking voort gezet. De finse dame is een student aan de Zweedse maritieme school, de Duitstalige Vlaamse dame praat Nederlands, Duits en Frans tegen ons en zegt niet goed engels te spreken. We ontdekken dat ze al 77 haar is! Uit haar verhalen begrijpen we dat ze al over de gehele wereld vrijwilligerswerk gedaan heeft. Ondertussen krijgt ze nog wat les van ons over het gebruik van haar nieuwe mobiele telefoon die ze heeft gekregen van haar zoon en na een uurtje lukt het haar om een foto te laten zien van haar zoons.

Na een lange, warme (>30°) rit en veel getoeter komen we aan in de haven van Tamatave waar de Africa Mercy aan de kade ligt. Hier wacht ons een warm onthaal en veel info.
Zojuist hebben we heerlijk gegeten in de diningroom met een gezellige Amerikaanse tafelgenote.
Morgen krijgen we nog een introductie en hebben we verder een vrij weekend. Maandag gaat onze eerste werkdag beginnen!

Iedereen een fijn weekend!

Warme groetjes uit Madagaskar!
Elsbeth en Corine

• 08 Februari 2016 - 21:14

Christine:

Dames,

Jullie eerste werkdag zit erop, vast nog wennen! Een hele omschakeling hé, dat Afrikaanse leven. Geniet van deze tijd en doe voorzichtig!